lördag 19 april 2008

Hållbar viktminskning

Har varit nere i en svacka vad gäller maten...men nu har jag kommit ur den och kör på som vanligt igen. Trodde att det skulle visa en del + på vågen men icke! Träningen har jag ju kört på som vanligt med så det är nog en anledning till att jag inte gått upp något. :-)

Såhär har Linda Fodor skrivit i sin blogg..bra och tankvärt angående vikten..

Om vi skyndar långsamt dvs går ner något/några kilo och låter kroppen stanna där ett tag, få känna på hur det känns att klä sig i de nya skinnet dvs nya vikten. Dessto större är väl chansen att kroppen även finner sig i den nya dressen. Och skulle vi mot förmodan släppa lite på dietupplägget för ett tag slussas man inte dierkt upp till startvikten då kroppen har fräsk i minnet den förra platån....med andra ord ju fler platåer dessto bättre ;O)

Jag tänker som så att när inget hänt på några veckor, att man varken gått upp eller ner även om kosten inte hela tiden varit 100% exemplariskt eller att träningen stundtals lyst med sin frånvaro, då är det dags att lägga in ett nytt ryck för att "lura" kroppen att göra sig av med ytterligare något/några mindre trivsamma kilon. Fortsätter man på detta viset enda tills målvikten är nådd är chanserna betydligt större att man kan behålla den nya vikten då kroppen hunnit vänja sig vid förändringarna. Detta istället för att ständigt streta emot vilket den gärna gör när man fort som F*N ska ner till matchvikten, man ger den då inte en chans att möblera om, göra det bekvämt för sig i det nya rummet.

Alltså om man låter kroppen stanna ett tag vid den nya vikten, låter den skapa platåer är det den senaste platån den minns som den först går upp till om man skulle hamna i en period då det egna välbefinnandet inte ligger i fokus dvs div svårigheter i livet som gärna dyker upp med jämna mellanrum. Däremot, skulle man pressa sig ner till en vikt, satt sig på en stjärtlapp och åkt kana ner till målvikten är den senaste vikten kroppen kände igen, var bekväm i den man hade vid dietstarten. Dvs poff så spolas bandet tillbaka och vi är tillbaka på ruta 1 om man som ovan nämnt skulle hamna i en period med lite sämre kost och mindre träning.

Alltså är det bättre att skynda långsamt om man vill ha ett så hållbart resultat som möjligt! Min "diet" kommer jag inte sluta med till sommaren utan fortsätta tills jag känner mig nöjd. Men på vägen dit kommer jag unna mig något en dag i veckan, dock inte godis utan någon god (mindre nyttiga) macka...älskar mackor :-) och mer fett/kolhydrater till lunch och middag.

Vad är en träningsblogg utan en spännisbild..haha


Med tandborsten i högsta hugg :-)

Nu ska jag iväg till gymmet och sen blir det en joggingtur med Myntha!

3 kommentarer:

Anonym sa...

SPÄNNIS:)

Jag funderar att lägga upp en spännisbild på mig också, vad tycker du om det? ;D
erika

Anonym sa...

Vilka läckra bilder!
Jättesnyggt ;)

Andrea sa...

erika - Jaaa gör det..skulle vara roligt att se!!:)

tomas - haha..lite light spännisbilder..bäst o börja med dom:)