tisdag 29 september 2009

SVÅRT

Det har varit några händelserika dagar hemma...

Fredag: Gjorde antagningstesterna till Hälsoutvecklarutbildningen i Uppsala
Lördag: Firade min mormors födelsedag, fick reda på att klarade omtentan med latinska perennamn
Söndag: Firade min födelsedag
Måndag: Fick reda på att jag kom in på utbildningen i Uppsala
Tisdag: Har fortfarande inte bestämt mig, finns för och nackdelar med båda utbildningarna
Onsdag: Sista dagen för att tacka ja till utbildningen

HJÄLP..vet inte alls vad jag ska välja!! Trädgårdsdesigner eller personligtränare/kostrådgivare!? När jag sökte till Hälsoutvecklarutbildningen så såg jag det mest som att jag skulle testa och se hur långt min ansökning skulle gå..trodde aldrig att jag skulle komma in! Men nu står jag här och vet verkligen inte hur jag ska göra.
.
.
För och nackdelar:
.
Uppsala

+ Jag får läsa om något som är ett av mina stora intressen: hälsa, kost och träning.
+ Utbildningen ligger nära hem
+ Jag för börja i en helt ny klass - spännande!
+ Jag får jobba med människor och att få leda dom mot en bättre hälsa skulle vara väldigt roligt!

- Vet inte hur det ser ut med jobb efter utbildningen
- Dålig lön?
- Kanske ett åldersbetonat yrke, ju äldre man blir desto mer ointressant blir man



Alnarp

+ Jag läser klart så jag tar min kandidatexamen
+ Som trädgårdsdesigner så får jag jobba med min konstnärliga sida
+ Ett omväxlande jobb - ingen trädgård är den andra lik
+ Ju äldre jag blir desto mer eftertraktad borde man bli då (mer kunskap)

- Utbildningen ligger 60 mil hemifrån
- Så gott som alla jag kände på Alnarp har slutat
- Svårt att få jobb som just trädgårdsdesigner?
- Är kanske inte så intresserad av trädgårdsdesign som jag är av träning,kost och hälsa.

Jag vill inte känna att jag skulle ha valt annorlunda när beslutet väl är fattat. Vet vad jag kommer att få på Alnarp men Uppsala är mer osäkert, men varför inte våga testa?? Kanske kommer ångra mig att jag inte testade annars...precis som jag kan ångra att jag inte läste klart i Alnarp. Men där kan jag som ett alternativ läsa klart i Ultuna och ta min kandidat där istället. Måste inte göra det i Alnarp.

Yes här velas det fram och tillbaka som sagt:) Dessa tankar kommer jag gå med hela dagen..men hoppas att jag kommer bli klokare när dagen börjar gå mot sitt slut.
Tycker att jag borde få en liten hint om vilken väg jag ska välja :)


Tillbaka till funderingarna..

4 kommentarer:

Anna Blom sa...

Grattis! :) visste inte att du kommit in i uppsala, va kul! om jag va du hade jag aldrig sökt programmet i uppsala om jag inte innerst inne velat gå där . hade jag pluggat i malmö hade de vart de, men eftersom du sökte programmet i uppsala kanske du verkligen ville gå där egentligen liksom? :) lycka till!

Andrea sa...

Tack!!:) Ja det var kanske dumt att söka innan jag var klar här, hade varit enklare om jag väntat:) Men samtidigt så kände jag att jag ville försöka. Vet inte än vad jag vill läsa men jag tycker inte man ska vara så rädd för att testa på nya saker..så kanske hoppar jag på den här utbildningen också:)

Niklas sa...

satsa på att bli trädgårdsingenjör det tror jag blir grymt du kanske kan doktorera i det sen...

Andrea sa...

Niklas - Ja det kanske skulle vara något :)