tisdag 10 juni 2008

Hem och vända

Åkte hem i Lördags med mamma, pappa och systeryster som har varit här några dagar. Bilresan tog 7-8h så man var inte så pigg när man kom hem..tur att jag sov bort ca 2 timmar :-) Brukar aldrig kunna sova när jag åker bil men nu har jag sovit dåligt någon vecka så då slocknade jag minnsan! Blev att lägga sig tidigt...

Då jag i Söndags gick jag upp kl 06.30 för agilitytävlingen i Avesta! Mynthas första tävling..och det gick över förväntan. Vi körde 4lopp och kom 2:a, 5:a, 2:a och 1:a! Så nu har vi på en tävling tagit 2 pinnar i Hopp1 och en pinne i Agility1. Pinnar tar man om man är bland dom 15% främsta i startfälet och har gjort ett felfritt lopp. Som hästhoppning ungefär fast här får man fem fel vid rivning istället för fyra.
I agility tävlar man i agilityklass och hoppklass, det som skiljer dem åt är att det i agilityklassen finns kontaktfältshinder (klätterhinder). Man tävlar också i 3 olika klasser beroende på hur duktig hunden är: Klass1 (nybörjarklassen), klass2 (mellanklassen) och klass3 (elitklassen). För att klassa upp sig behöver man tre pinnar i klass 1 och 2. I klass tre tävlar man inte om pinnar utan om cert.
Sååå nu vet ni lite mer om agility :-) Det gick föresten väldigt bra för min klubb, SalaBK , vi knep många bra placeringar..jättekul!
Var ju väldigt varmt i söndags, uppemot 30grader! Inte så optimalt då man ska vara ute och springa i värmen. Men det gick! Hade med oss paraplyn till oss och hundarna så vi skulle få skugga.

Tomas - jättekul att du kom förbi! Nu vet du lite mer om agility :-)

Igår bar det av neråt till Skåne igen då jag ska skriva omtenta på torsdag..:-/ Så det var bara hem och vända..hoppas jag tar tentan nu!
.
/Andrea

1 kommentar:

Anonym sa...

Har ju varit ute o farit så mkt den här månaden så jag såg inte det här inlägget förrän nu...
Men i vart fall - det var skitskoj att träffa dig och, som sagt, lära mej lite mer om den där konstiga sporten där man varken har fotboll eller någon annan boll av något slag =)