måndag 12 januari 2009

Aj aj

Tusan vad ont det gör!

Kan knappt sitta ner och ena vaden är lite uppsvälld...ramlade av Lea igår när Elin och var var ute och red på henne och Surprice...

Det blåste en hel del när vi red ut vilket gjorde att de var ganska hispiga, ryggade bla för en gren vilket de inte brukar göra annars. Till slut lugnade de ner sig och vi red våran vanliga vända. Men den här gången red vi lite längre än vad vi brukar..alltid kul att se vad som döljer sig bakom nästa krök. Men det skulle vi inte ha gjort..för i en hage som vi red förbi gick det en häst som blev tokig när den såg oss. Trodde faktiskt att den skulle gå igenom stängslet för att komma fram till Lea och Surprice. Det gjorde våra hästar nervösa och vi bestämde oss för att vända..

Men hästarna brukar alltid bli piggare av att vända hemåt så istället för att skritta lugnt hem så satte dom av galopp. Elin fick som tur var stopp på Surprice men Lea gick inte att stanna. Sitter man på en häst som är över 1,70 i mankhöjd och som är helt blockerad (hon var riktigt rädd) så har man inte så mycket att säga till om. Så det var bara att hålla sig kvar och försöka stanna henne..men när hon trots det bara ökar och ökar galoppen så är det inte så roligt :( Hon red ner några vägpinnar och då blev det några extra studs i galoppen så jag tappade först ena stigbygeln och sen den andra..då hade jag inte mycket till balans när jag satt i sadeln.

Hon tokgalopperade en bra bit (lite drygt 1km) innan hon äntligen saktade ner till lugnare galopp (då var mina armar spagetti efter att ha hållt i tyglarna så hårt då jag försökte stanna henne) så när hon tillslut bröt av till trav (blir väldigt skumpigt då) så ramla jag av. Föll rätt bra ändå fick bara några blåmärken på baken som nu har gått från att vara lila till att vara svarta..nice.
Lea fortsatte att vara orolig tills Surprice och Elin äntligen dök upp (hade ju ingen aning om vad som hade hänt med dem då vi lämnade dom bakom oss). Men innan dom kom så trodde jag att Lea flera gånger skulle slita sig och springa tillbaka för att kolla var Surprice var (de vill vara med varandra) så det var inte så lätt att stå och hålla i henne och undvika att hon trampade på mig. Knuffa ner mig i diket gjorde hon iaf.

Men det gick hur som helst bra! Kunde ha gått mycket värre..tänk om det hade kommit en bil, Elin inte hade fått stopp på sin häst (då peppar dom ju varandra att springa fortare/längre) o.s.v.

Ska dit om någon dag igen och rida så jag inte kommer att bli rädd. För känslan att sitta på hästen och känna att man inte kunde göra någonting och att veta att det kan sluta hur om helst är något jag inte vill känna igen! Så ridning är inte så ofarligt som man kan tro!!

och här har vi dom små hästarna...

Surprice :)

Lea i ett mycket trevligare och lugnare läge
Lånade bilder av Elin:)
.
Nu ska jag hämta en kudde att sitta på och plugga kemi!

1 kommentar:

Anonym sa...

haha ja de var verkligen en rdtur de där =) tur att de gick så bra som de gjorde!!! Nya tag på lördag!!! kram kram