lördag 10 januari 2009

ÅHH vad segt

Allt jag skrev försvann!! Blir så sur när det händer..:( Jaha bara att börja om!

Nu är det ett nytt år och nya tag som gäller..och denna terminen måste jag ligga i! Kommer läsa både MatteC, KemiB och FysikA så det blir en massa pluggande. Synd att det inte är mina favoritämnen! :)

Funderade ett tag på att ta ett uppehåll i kickboxningen för att hinna med allt plugg...MEN nu var jag och tränade i torsdags och igår och inte kan jag sluta heller! Roligare träning får man leta efter:) Så jag får prioritera bort något annat istället.

Har räknat ut att jag lägger ner ca 18 timmar varje vecka på olika aktiviteter. Låter väldigt mycket..haha mitt liv kommer mest bestå av träning och plugg sen.

Gym 3h
Kickboxning 3h
Promenader 10h (har man hund så har man)
Ridning 2h

Har börjat följa ett kostschema som jag gått på förut med bra resultat. Ligger på 1600kcal, som jag sen kommer höja/sänka allt eftersom. För min träning är det inga problem med..det är kosten som spökar hos mig..och träning och kost går ju hand i hand!


Nej nu blir det tillbaka till Kemin..sitter just nu med denna frågan..


Kväveoxid från bilgaser är ett miljöproblem. Vid förbränningstemperaturen ca. 2300 K bildas NO enligt formeln
N2 (g) + O2(g) 2NO(g)

Jämviktskonstanten är 6,0*10-2 vid den angivna temperaturen. I en viss motor är cylindervolymen 0,50dm3. Efter en förbränning innehåller cylindern 2,0*10-2 mol N2 och 1,0*10-5 mol O2 i jämvikt med en viss mängd NO.
Beräkna mängden NO vid jämvikt.


All hjälp mottages tacksamt! :)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Hej! Googlade på mitt kemiproblem och kom till din blogg =)
Ser att det är nästan ett år sen du skrev detta inlägg så antar att du har fått svar på ditt kemiproblem för länge sen =) Jag har ett litet kemi problem och skulle bli jätteglad om du ville hjälpa mig.
Det är så att jag ska räkna ut jämviktskonstanten K. Men jag har bara substansmängden. Ingen koncentration och ingen volym. Jag har dock en temperatur på 2300K. Hur använder jag temperaturen K för att komma fram till en volym? För det måste väl vara det uppgiften handlar om? Om du inte har lust eller tid att svara så gör det inget. Men eftersom jag googlade mitt kemiprolem och kom till din blogg så tänkte jag att jag kunde testa i alla fall. Skulle bli tacksam för svar.
Mvh Sofia

Andrea sa...

Hejsan! Jag brukar inte kolla bak i mina inlägg men nu gjorde jag det och råkade se ditt inlägg!:)

Är det samma uppgift som du har problem med?

Unknown sa...

Hej! Åh vilken tur jag har då! =)
Nej mitt kemi problem är inte samma men är lite liknande. Jag ska räkna ut jämviktskonstanten K vid en jämvikts temperatur av 2300K. Har inte fått värden för volym och koncentration. Det enda jag har är substansmängden för N2, O2 och 2NO.
Har räknat ut substansmängden vid jämvikt, för reaktionen
N2+O2--> <-- 2NO.
(dem där pilarna är alltså jämviktspilarna som går åt båda hållen)
N2 vid jämvikt: 7,6mol
O2 vid jämvikt: 1,6mol
2NO vid jämvikt: 0.85mol

Detta är det enda jag har. Hur kan jag räkna ut jämviktskonstanten K om jag inte har varken koncentration eller volym? För jag behöver ju värdet för koncentration för att sätta in i formeln när jag räknar ut K. Och varför har jag ett värde på temperaturen 2300K, behöver jag det? Eller den har jag fått bara för att jag ska bli förvirrad?
Mvh Sofia

Andrea sa...

Okej, var ju ett tag sen jag höll på med detta men jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan! :) Har tyvärr ingen bok att titta i så jag är inte säker på att detta är rätt!

Temperaturen kan du vad jag kommer ihåg strunta i.
Volymen har du inte därför kan du bara skriva ett v under värdena i jämviktsformeln. För att få fram koncentrationen så delar man ju värdet med volymen men då det inte finns så sätter du bara ut värdena delat med v så att läraren ser att du tänkt på det.

Du har alla värden vid jämvikt.

Jämviktsformel: N2+O2--> <-- 2NO.

Vid jämvikt:
substansmängd/mol
N2: 7,6
O2: 1,6
2NO: 0.85

Hade du inte haft 2 NO så hade väl K varit dimensionslös? Men eftersom du har 2NO så måste du väl beakta det på ngt sätt? Eller så räknar du bara ut formeln ändå. Kommer inte ihåg o kan ju inte kolla upp det heller.


För sedan in värdena i jämviktsformeln:

K = [NO]2/v / [N2]/v*[O2]/v

Skulle kunna bli:
((0,85)^2/v) / (7,6/v)*(1,6/v)

0,7225 / 12,16 ~ 0,06

K = 0,06 mol/dm3

Men som sagt, är inte alls säker på om det stämmer!!
Har du någon lärare att fråga? Skulle vara kul o veta rätta svaret sen:)

Unknown sa...

TACK! Jag har förstått hur jag ska göra på ett ungefär men inte fått tid till att lösa "ekvationen" ännu. Jag ska göra det så fort jag hinner och då kommer jag att meddela resultatet såklart! =)
TACK igen!!!
Mvh Sofia