måndag 26 januari 2009

Livsstil

Hur får man in träning och bra kost som en självklar del i sitt liv? .

För mig startade allt rätt tidigt..har alltid hållit på med något enda sen jag var liten. Började med truppgymnastik, vilket inte var riktigt min grej då jag inte klarade av vissa moment i träningen (tyckte det var jätteläskigt att göra saker baklänges som flickis bl. a.) slutade därför efter flera år då jag var 12 någonting.

Efter det tog fotbollen över..var ingen stjärna där heller men tror nog allt att jag gjorde ett mål under min korta karriär:) Ska man vara mittforward och inte har en aning om var man ska vara så är det ju inte så lyckat. Blev något år med fotboll..

Började rida när jag var ca 13år. (Därefter blev det 1 gång/v i 5år tills jag blev 18 och det blev för dyrt att rida). Under somrarna joggade jag 3ggr/v varje sommar och byggde då upp konditionen, men vintrarna blev riktigt slappa.

16år gammal följde jag med min kusin till gymmet då hon ville börja på gym. Var lite som en wow-känsla, tyckte det var riktigt kul! Tyvärr slutade min kusin efter någon månad men jag hängde i och har nu gymmat i 6år oftast 3ggr/v. (Kusinen har nu hittat tillbaka till gymmet efter 6år:)

Kampsporten började jag med när jag var 20 och det har gett mig tillbaka mycket av vigheten efter gymnastiken men har också gett mer självförtroende i och med att jag vet att jag är stark och vet vad jag kan.


Har lärt mig mycket på vägen till där jag står nu. Alltifrån hur jag ska utföra vissa övningar korrekt på gymmet, att kroppen behöver vilodagar (!) och sist men inte minst rätt bränsle för att orka med träningen och allt runtomkring!
Trodde förut att jag var jätteduktig när jag gick till gymmet och ofta då jag var hungrig, körde ett pass där och sen direkt efter köra aerobics...

Vet nu att rätt kost och rätt träning är A och O för att orka träna och få bra träningsresultat. Men det slinker ner något gott då och då, fast jag tänker alltid på vad jag stoppar i mig..på gott och ont.

Jag kommer att "bo" i min kropp många år till och då tycker jag att det är självklart att underhålla den så att man kanske slipper en del elände när man blir äldre. Vissa säger också att de som tränar och lever sunt också lever längre...

Så träning och att äta sunt har blivit en livsstil för mig! Behöver göra det för att jag ska må bra, har fått bättre självförtroende i och med att jag kan ta hand om mig själv jag ger min kropp vad den behöver och ser resultaten utav det. Ser det som en investering i mig själv och måste erkänna att jag ibland har svårt att förstå varför andra inte kan inse det också. Men för att förändra världen ska man börja med sig själv:)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack snälla :-D. Önskar dig lycka till med dina mål :-)

Anonym sa...

haha de e jag som är kusinen :D

Andrea sa...

Emma-Lee - Tack själv:)

Elin - Haha ja det är du:) Får ta och träna tillsammans på gymmet snart!

Anonym sa...

Hej! Man får tacka:) Har fått hjälp med tränings/ och kostupplägg sedan september 08 och är hur nöjd som helst, har hänt tokigt mycket med kroppen och även huvudet. Jag hade inte klarat det själv! Följer man uppläggen vet man att man gör rätt, är man själv blir det ofta fel tror jag! Känns skönt att ha någon proffesionell i ryggen som tävlat själv osv. Tycker du ska testa om du funderar på det?! Är det din rygg? /Jessica