fredag 16 november 2007

Fredag :-)

Kollar just nu på Idol och får snart veta vilken som ska åka ut mellan Andreas och Mattias. Vet faktiskt inte vilken jag vill ska åka ut...men jag tycker Daniel och Amanda är bäst :-)

Idag har jag haft "eget arbete" då är det meningen att man ska plugga hemma..men jag tog det som en ledig dag och bara tog det lugnt :-) Jätteskönt att inte plugga för en gångs skull!
Började dagen med att jogga innan frukost...men ska byta till promenader igen då jag inte klarar av att hålla pulsen tillräckligt låg. Eftersom man ska ta det extra lungt då kroppen har väldigt lätt att bryta ned muskler om man tränar för intensivt innan frukost (kroppen är i en katabol fas då). Men fettförbränningen är hög när kroppen inte fått någon mat på många timmar, så om man går promenader så funkar det bra.


Katabol = nerbrytande
Anabol = uppbyggande


Så nu om jag ska träna på morgonen får jag äta en lätt men proteinrik frukost. T ex. rågbröd, med keso och en frukt. Kan också ta en proteindryck för ett något snabbare upptag. Detta ger protein och kolhydrater som tar kroppen från en katabol till anabol fas. Sen väntar jag i ca 30 min för att kroppen ska hinna ta upp maten. Så är det bara att ge järnet sen:-)
Fast nu är jag inget större fan av morgonträning tycker jag har bäst ork och energi på eftermiddagen.


Har också blivit taekwondo ikväll, stretchade en hel del och jag kan nu nästan gå ner i spagat. Split har jag svårare för, det kunde jag inte gå ner i ens när jag tränade gymnastik..så jag kanske helt enkelt inte kan det! Men det var en riktigt rolig träning, men lyckades blir sparkad på fingrarna när jag höll i mitseln som resulterade i en avslagen nagel (som tur var gick den inte av för långt..puhh) och ett sår på fingret samt röda fingrar..:-) Shit happens!

Tänk det här kan vara jag om x antal år :-P

Jag valde att avstå från nästa taekwondoträning som började precis efter för att jogga lite med Myntha så hon fick komma ut. Var lite tungt i benen då efter taekwondon, men skönt att springa.

Dagens träning:
Morgonjogging 45 min
Promenad 45 min
Taekwondo 1 1/2 h
Jogging 30 min
Mamma tycker att jag tränar för mycket...det tycker inte jag :-) Jag har mina vilodagar som jag vet är väldigt viktiga för att låta kroppen återhämta sig och bygga sig starkare...gör man inte det så kan man bli övertränad och då bryter kroppen ner sig och det vill jag ju inte. Just den här veckan har väl blivit lite mer träning än vad jag brukar men det är bara för att jag har mindre i skolan nu så jag hinner. Det kommer ju ändras sen!
Nej, sovdags! Har börjat i en riktigt bra bok så jag ska läsa några kapitel innan jag släcker!
Puss & Kram

Inga kommentarer: