torsdag 8 november 2007

Lägga om kosten

Mitt största problem är egentligen kosten jag äter helt enkelt för stora portioner och för få mellanmål..så det jag måste göra är att helt enkelt äta fler ggr per dag men i mindre portioner.
Det är egentligen väldigt simpelt det handlar ju bara om att äta mindre (och bättre) och röra på sig mera så man förbränner mer energi än det man tar in.

Så när jag äter en viss mängd mat varje dag så vänjer sig kroppen vid det och anpassar fettförbränningen därefter. Kroppen vill alltid spara energi så om jag börjar äta mindre mat kommer kroppen ställa om sig att även förbränna mindre. Men man vill ju ha så hög förbränning som möjligt så att den måste ta av det lagrade fettet för att få energin att räcka till.

Hur kan jag då "lura" kroppen och undvika att förbränningen minskar?

Först och främst ska jag se till att äta relativt ofta så att kroppen känner att det kommer in mat. Det andra som är väldigt viktigt är att variera matintaget. Om man t ex. äter 2000 kalorier per dag, då anpassar sig kroppen efter det, men om man helt plötsligt minskar mängden mat så att man bara äter 1500 kalorier/dag så kommer kroppen fortsätta att förbränna 2000 kalorier/dag i 24-48 timmar. Det tar alltså 24-48 timmar för kroppen att anpassa sig och det kan man utnyttja. Eftersom kroppen var van att förbränna 2000 kalorier/dag och man bara äter 1500 kalorier/dag så fattas det 500 kalorier och då tvingas kroppen ta de kalorierna ifrån lagrat fett.

Såhär ska jag sedan lägga om min kost:
Jag kommer att äta en viss mängd mat i 3 dagar. Sen en lite mindre mängd mat i 2 dagar. De två stegen kommer jag sen att upprepa nån dag till. Jag räknar inte kalorier då jag varken är bra på det och har tid till det. Så jag kommer bara att minska mängden mat på tallriken med 1/3 eller 1/4.
Naturligtvis ska jag även äta "nyttig" mat!

Då har jag skrivit en massa om min kost så nu kommer lite kort om dagen..:-)
Träning
Morgonpromenad: 1h
Löpning: 30 min, med intervaller
Kvällspromenad: 20 min

Kost
Frukost: Gröt m.m.
Lunch: Skinkstuvning med blomkål + morot och hårdmacka
Mellanmål: Banan + russin
Middag: 1 Avokado, skinka, banan och cottifrutti (är en blandning av cottage cheese och kvarg)
Kvällsmål: Apelsin
Tillbaka till de latinska exotiska växtnamnen som jag har tenta på! Brrr
Kramar :-)




Inga kommentarer: